01 juni 2007

Lesesalkultur

Etter en ekstremt støyende dag på lesesalen er jeg sliten og lei. Det er visst ikke alle som helt skjønner konseptet "stille på lesesalen". Så da tenkte jeg at jeg kunne være hjelpsom og forklare litt... Jeg er egentlig veldig tolerant ovenfor sånt som dette (og er nok heller ikke den aller stilleste heller), men ærlig talt, det får da være grenser!

1. Mobilbruk
Vær så snill å skru av lyden! Og dersom du forlater plassen din men lar telefonen ligge igjen, kan du godt ta av vibreringen også. Det er ikke noe koselig å bli forstyrret av mobilen din som vrrr-vrrr-vrrr'er ned i bordplaten. Jeg har ikke noe i mot at man skriver en melding i ny og ne, men om du skriver ca. 1000 og samtidig har en mobil som bråker, kan du godt gå utenfor.

2. Mat
For min del kan man gjerne spise på lesesalen. Men vær vennlig og styr unna mat som bråker og lukter. Eksempler: Skive med ost er greit. Knekkebrød med makrell i tomat er ikke greit.

3. Stemmebruk
Ikke prat inne på lesesalen. Dette gjelder også lange samtaler i viskevolum. Du tror kanskje at det ikke høres, men det gjør det. Det høres faktisk veldig godt. Det er heller ikke mulig å omgå regelen ved å kamuflere ord inne i en host, f.eks som en på salen min i dag utbrøt: *host*bullshit*host*. Jepp.

4. Kroppslyder
Jeg har den dypeste sympati for folk som sliter med pollenallergi, og forkjølelse for den del, og selvfølgelig skal det være lov å hoste/nyse/snufse/lignende. Men om du nyser for 10.gang på rad og ikke ser enden på rekken, er midt i et hosteanfall som ikke ser ut til å gi seg, eller lager plystrelyd med nesen når du puster, kan du godt gå utenfor og ta deg av det liksom...

5. Ellers...
- kast bosset ditt, ikke flytt det over på den tomme pulten ved siden av.
- ikke sett vinduet på lufting i fem minusgrader for så å gå ut av lesesalen til det er ferdigluftet (litt uaktuelt akkurat nå, men dog...)

Sånn, det var det. Godt det er under to uker til sommerferie, tror jeg...

Ingen kommentarer: